תכנית צירי התנועה

התכנית מציעה ביטול של מגרשי החניה העיליים שבתוך הקמפוס לטובת הקמת חניונים תת-קרקעיים שהגישה אליהם תתבצע מהכביש העוקף החיצוני של האוניברסיטה

תכנית צירי התנועה
צירי תנועה בקמפוס. תכנית אב לבינוי אוניברסיטת תל אביב

תנועה מוטורית
התנועה המוטורית בקמפוס נחלקת לשלושה סוגים:
א. תנועת כלי רכב פרטיים הבאים למגרשי החניה
ב. תנועת כלי רכב תפעוליים )בעיקר רכב חשמלי)
ג. רכב חירום או משאיות אספקה )המגיעות בעיקר בשעות הבוקר)


כיום יש כ-12 מגרשי חניה גדולים ברחבי הקמפוס, ועוד הרבה מאוד "מגרשונים" קטנים וחניה לאורך חלק מהכבישים. מצב זה, שמקנה אמנם נוחות רבה למשתמשים ברכב פרטי, אינו רצוי בהיבט הכולל של שמירה על קמפוס ירוק, זיהום אוויר, חציית צירי הליכה והיבטים ויזואליים ואסתטיים. כל עוד ממשיכים להתקיים מגרשי החניה בקמפוס, אין מנוס משימוש ברשת הכבישים על מנת להגיע אליהם. רשת הכבישים כוללת למעשה שני כבישים שחוצים את הקמפוס ממזרח למערב ומתחברים, דרך השערים, לכביש העירוני שעוקף את הקמפוס, ועוד כביש פנימי צפון-דרום שמחבר בין שני כבישי הרוחב. מהמערכת הנ"ל יש עוד הסתעפויות שמובילות לבניינים ומגרשי חניה.

 

התכנית הנוכחית מציעה, כאמור, לבטל בעתיד את מגרשי החניה העיליים שבתוך הקמפוס ולהקים במקומם חניונים תת-קרקעיים שהגישה אליהם תתבצע מהכביש העוקף החיצוני (שניים מהם עומדים להיבנות כבר בקרוב). מערכת הכבישים הקיימת בתוך הקמפוס תמשיך לשרת את הרכב התפעולי, את רכב החירום ואת משאיות האספקה, כך שלא ניתן לבטל אותה באופן מלא או חלקי, אבל ניתן יהיה להפוך חלק מהכבישים לדרכים מרוצפות להולכי רגל, שישרתו גם את הרכב התפעולי ואת רכבי החירום.

 

 

תנועה רגלית
על פי התכנית, צירי התנועה הרגלית מתחלקים לצירים ראשיים (מסומנים באדום) ולצירים משניים (מסומנים בסגול). מערכת הצירים הראשית כוללת שני צירי רוחב מזרח-מערב וציר אורך צפון-דרום. ציר הרוחב הצפוני יוצא מכיכר סאלי ולסטר אנטין ודרך שער פרנקל (7), עולה לרחבה המרכזית של הקמפוס וממשיך ממנה דרך בית התפוצות ומוזיאון העם היהודי עד לשער מתתיה (2), ומשם דרך מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט והמרכז הלאומי לחקר המגוון הביולוגי אל הגן הבוטני (לפי שאיפת צוות תכנון צפון בעירייה, ייתכן שציר זה ימשיך בעתיד מזרחה בגשר שייבנה מעל נתיבי איילון, כך שייווצר ציר הליכה שיתחיל בחוף תל ברוך, ימשיך ברחוב איינשטיין, יחצה את הקמפוס וימשיך למעוז אביב ולשכונות המזרחיות). הנקודה הבעייתית של הציר הזה היא חציית רחוב קלאוזנר שיש בו נפח תנועה משמעותי (ואפילו גדול בשעות מסוימות), שמפריד בין הקמפוס לבין הגנים.

 

ציר הרוחב הדרומי חוצה את הקמפוס באזור בנייני המנהלה והסנאט. הציר יוצא מרחוב חיים לבנון אל שדרות אלברט ואלבה קואנקה במערב, דרך שער רמניסאנו (4), מגיע לאזור אודיטוריום ע"ש מרים ואדולפו סמולרש ובניין המנהלה ע"ש יצחק אלפרד גוטמן, ממשיך מזרחה דרך שער 14 ע"ש שלה ומשה ספרא עד לבניין בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, ומשם מתקשר אל טיילת המדע עד לתחנת הרכבת. טיילת המדע ובניין בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר שנבנו לאחרונה נותנים משנה חשיבות להמשך הציר הזה מבנייני המנהלה מזרחה.

 

 

ציר האורך מתחיל בצפון בבנייני הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, עובר על גבי קו פרשת המים דרומה אל מתחם מדעי החיים, בית התפוצות ומוזיאון העם היהודי, בית הכנסת ומרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה, מדעים מדויקים, ודרך בנייני המנהלה ממשיך להנדסה ולשדרות הטכנולוגיה עד למתחם מעונות "ברושים". התכנית מציעה לסיים את הציר הזה בדרום, בכיכר. משם יתפצל סעיף אחד של הציר לכיוון מעונות "ברושים" וסעיף שני לכיוון כיכר התנועה הדרומית, שבה יש חיבור נוסף לטיילת המדע שקושרת אותו אל תחנת הרכבת. באזור זה עתידים להיבנות שני מבנים, שאופן העמדתם ועיצובם ייתן ביטוי משמעותי לשער כניסה שיתווסף לקמפוס.

 

בין שלושת הצירים הראשיים מתפרסת רשת שלמה של צירים משניים שמתחברת אל כל מוקדי הפעילות של הקמפוס - בניינים, רחבות, גינות, שערים ומגרשי חניה. התכנית נותנת ביטוי גם לשטחים המגוננים והמרוצפים שבין הבניינים, בין הכבישים ובין צירי ההליכה, וממחישה את היחס בין השטחים הבנויים לבין השטחים הפתוחים.

 

הקמפוס עשיר בשטחים מגוננים ובעצים מסוגים שונים. כל בניין חדש מקבל טיפול נופי, כך שהרצף הנופי והרקמה המגוננת נמשכים ונשמרים. לאורך חלק מצירי ההליכה נטועים עצים. חלקם עצים מצלים, מסוג צאלון ודומיו, וחלקם פחות - דקלים למיניהם. בשלב הנוכחי אין התכנית דנה בנושא הנטיעות באופן ספציפי אלא כחלק מהתכנון הנופי הכללי. בעקבות תופעת התחממות כדור הארץ והרצון להעמקת תודעת הקיימּות ניתן להמליץ על נטיעות של עצי צל לאורך צירי ההליכה. ניתן ליהנות מסיור רגלי בצירי ההליכה לאורך ורוחב הקמפוס כפי שמפורט בנספח מס' 3.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive