בית כנסת ומרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה

המבנה, שהוקם בשנת 1998, תוכנן על ידי האדריכל השוויצרי הנודע מריו בוטה (Mario Botta) והוכרז לשימור ב-2022

בית כנסת ומרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה
בית כנסת ומרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה. תמונת חזית צפון
שנת הקמה 1998
סגנון אדריכלי פוסט-מודרני
שימוש מקורי בית כנסת, אולם
שימוש כיום בית כנסת, אולם
מספר קומות 1
שטח בנוי 800
קשר לסביבה הבניין פונה לצפון למדשאה שבליבה אתר הנצחה לחללי האוניברסיטה ומדרום כיכר, כשממזרח וממערב שבילי הליכה.
חומרים וטכנולוגיות בנייה מבנה בטון מחופה באבן שהובאה מסביבת ורונה, איטליה, הפנים מחופה באבן שהובאה מטוסקנה, בעוד שהאבן הממסגרת את ארון הקודש הובאה מפקיסטן.
פרטי בנייה יחודיים המבנה עשיר בפרטים ייחודיים - חומרים, צורות ועיצובים ברמת גימור גבוהה - החל ממגוון גימורי אבן בפנים ובחוץ, צורת גג המורכבת מזוג קונוסים המחדירים אור מסונן אל האולמות, ועד לפרטי ריהוט ודלתות פנים מעץ לִבנה שעוצבו בידי האדריכל במיוחד לבניין.
מבואה מבואת כניסה חיצונית שקועה בחזית מקשרת אל אולם מבואה פנימי המוביל אל שני האולמות המרכזיים במבנה ובו מודגש חלקם התחתון של הקונוסים הבולטים בחזית באמצעות חריץ המפריד בינם ובין הגג ומחדיר אור טבעי. דלתות עץ גדולות מקשרות אל שני האולמות המרכזיים.
חדר מדרגות אין
תאור כללי

מאז הקמתה נמנעה האוניברסיטה מהקמתו של בית כנסת, אך עם קבלת תרומה ייעודית מפולט ונורברט צימבליסטה, נבחר מיקום בולט להקמת המבנה - בין מוזיאון "אנו" ובין בניין הפקולטה למדעי הרוח (בניין גילמן). בכדי לענות על צרכי בני כל הדתות, מכיל המבנה לבד מאולם בית כנסת גם אולם להתכנסות ולקיום טקסים. התורם הוא גם מי שבחר באדריכל השוויצרי הנודע מריו בוטה ואף הקפיד ללוות את תהליך הבנייה ואיכותו.

המבנה בעל חזות פיסולית שאינה מרמזת על תוכנו. צורתו הייחודית נועדה לעורר סקרנות וחידתיות אצל הצופה. היא מורכבת מגוש תיבתי מרכזי, אטום ברובו לסביבה למעט פתח כניסה רחב שכולל משטחי זכוכית אטומה שאינה מאפשרת הצצה אל הפנים, כמו גם פתחים אחדים קטנים יחסית נוספים שנועדו לשירות זוג משרדים שמוקמו בפינות עורפיות של המבנה.

מהגוש המרכזי מתנשאים לגובה של קרוב ל-14 מטרים זוג קונוסים הפתוחים בשני קצותיהם ודרכם חודרות קרני שמש מסוננות אל שני אולמות ההתכנסות שנקבעו בתחתית כל אחד מהם - אולם אחד לבית כנסת והשני רב-תכליתי בו מתקיימים לרוב הרצאות והתכנסויות שונות.

העיסוק באור שמופיע בחיבור בין גושי הבניין כמו גם באולמות עצמם, ממשיך ומופיע בעיצוב ארון הקודש המוקף באבן בעלת שקיפות המדגישה את המוקד המרכזי באולם. האדריכל ביקש להמשיך מסורת של בניית בתי כנסת מונומנטלים, בהם ניכר עיסוק בחומריות ובאור, תוך שהוא מציין את שני בתי הכנסת שתכנן האדריכל נחום זולוטוב בבאר שבע ואת זה שתכננו צבי הקר ואלפרד נוימן בבה"ד 1. באולם בית הכנסת תכנן האדריכל את הריהוט, הכולל מושבי מתפללים, במה, עמוד תפילה וארון קודש. המבנה הוכרז לשימור ב-2022.

אדריכלים

אדריכל מריו בוטה (Mario Botta, נולד ב-1943), הוא יליד קנטון טיצ'ינו בשווייץ ומשרדו פועל בו מאז 1970. בוטה התנסה במיוחד בתכנון מבני ציבור שזכו להערכה בינלאומית ומתאפיינים במונומנטליות, בשימוש בגאומטריה בסיסית כמו גם סימטריה ובחומריות עזה המתבססת לרוב על אבן חומה-ורדרדה שחוזרת ומופיעה במרבית יצירותיו.

בין עבודותיו המפורסמות ניתן למנות את קתדרלת אבריי (Évry), מוזיאון טינגלי בבאזל, מוזיאון סן-פרנסיסקו לאמנות מודרנית וקפלת סן ג'ובני בטיסטה במונגו שבשווייץ. לאורך דרכו המקצועית זכה בעשרות פרסים ובהם פרס מיוחד מ-Internazionale Marmi e Macchine Carrara SpA (IMM) על השימוש באבן בבית הכנסת ע"ש צימבליסטה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>