מוזיאון "אנו" (בית התפוצות) ובניין קרטר

כמוזיאון לתולדות היהדות המושך מבקרים מן החוץ לביקור חד-פעמי, מהווה הבניין גורם יוצא דופן בקמפוס בתפקודו ובמשתמשים בו, ועם זאת הוא שומר על חזות שאינה חריגה ביחס לבינוי בסביבה הקרובה.

מוזיאון "אנו" (בית התפוצות) ובניין קרטר
שנת הקמה 1969
סגנון אדריכלי ברוטליזם
שימוש מקורי מוזיאון, ספרייה ומחקר
שימוש כיום מוזיאון, ספרייה ומחקר
מספר קומות 5
שטח בנוי 5,596
קשר לסביבה המבנה מוקף בצירי תנועת הולכי הרגל המרכזיים ומצוי מיקום מרכזי בקמפוס. מבואת הכניסה המפולשת מקשרת בין הכניסות לבניין ובין צירי התנועה ומהווה מקום מפגש ושהייה.
חומרים וטכנולוגיות בנייה שני אגפי הבניין מחופים כל אחד בחומר שונה - המוזיאון באבן נסורה בהירה וקרטר מחופה בלוחות בטון וחצץ. מגדל המדרגות והמעלית מבטון חשוף בעיבוד "קורדרוי".
פרטי בנייה יחודיים המוזיאון מחופה באבן נסורה בהירה, בעוד שקרטר מחופה בלוחות בטון וחצץ ומגדל המדרגות והמעלית מתאפיין בגמר של בטון חשוף "קורדרוי". על פתחי החלונות בבניין קרטר הפונים לדרום, נקבעו אלמנטים מבטון חשוף להצללה.
מבואה מבואה מפולשת משותפת לשני הבניינים ומקשרת בין הרחבות וצירי התנועה שממזרח וממערב לבניין ובין הכניסות הראשיות לבניינים. לבניין המוזיאון מבואה הכוללת דלפק כניסה רחב, קפטריה וחנות מוזיאון. בבניין קרטר מבואה קטנה המתנשאת לגובה שתי קומות.
חדר מדרגות חדר המדרגות בבניין קרטר בולט היטב כגוש בטון מונומנטלי בגימור קורדרוי.
תאור כללי

בניין המוזיאון הוקם בעקבות תחרות שבמסגרתה שפט בין השאר האדריכל הנודע לודוויג מיס ואן דר רוהה. האדריכל אלי גבירצמן שזכה בתחרות בפרס הראשון צרף אליו את האדריכל יצחק ישר לתכנון המפורט של הפרויקט (בשלב מוקדם השתתף גם אדריכל דן איתן, שותפו של ישר באותה עת).

כמוזיאון לתולדות היהדות המושך מבקרים מן החוץ לביקור חד-פעמי, מהווה הבניין גורם יוצא דופן בקמפוס בתפקודו ובמשתמשים בו, ועם זאת הוא שומר על חזות שאינה חריגה ביחס לבינוי בסביבה הקרובה. אגף המוזיאון מורכב מגוש מלבני תיבתי ורחב, בעל חזות כבדה, קטום במפגשי דפנותיו ואטום יחסית לסביבה.

הבניין ניצב על במה מוגבהת מעל לכיכר שרייבר שממערב לו ומקושר אליה במדרגות רחבות וחגיגיות, בעוד שהוא מצוי במפלס כיכר איינשטיין שממזרח לו. אגף קרטר הצמוד למוזיאון מעוצב כמבנה מדורג ונפרד הפונה לדרום, שבהתאם לייעודו מאכלס משרדי חוקרים וכן ספרייה. הוא מפנה פתחי חלונות לצפון ולדרום בעוד שחזיתות מזרח ומערב נותרו אטומות. בשטח שמדרום למבנה נטעו אדריכלי הנוף גן סוקולנטים.

הספרייה הממוקמת במפלס הכניסה הראשי פונה בחלקה הדרומי למרפסת רחבה המקיפה את הבניין גם ממזרח. מגדל מדרגות המתנשא מעל לשני גושי המבנים, בולט בצורתו וגם בחומריותו השונה - גוש אנכי מבטון חשוף.

בעוד שאגף קרטר שמר על אופיו המקורי ונערכו בו שינויים מזעריים, הרי שבניין המוזיאון עבר שינויים ותוספות לאורך השנים, כשזה האחרון היה המשמעותי ויצר סדר וארגון מחודש במבנה המוזיאון ובמבואה המפולשת.

אדריכלים

אדריכל אלי גבירצמן (2020-1935) היגר לארץ מפולין כילד, בוגר הטכניון. כעובד שכיר במשרדו של אדריכל נחום זלקינד זכה בתחרות לתכנון בית התפוצות ע"ש ד"ר נחום גולדמן, כשהצעתו היתה שונה מהמבנה שתוכנן.

גבירצמן שהיה בן 26 נדרש לצרף אליו אדריכל מנוסה והוא בחר באדריכל יצחק ישר (2011-1920) שתכנן בקמפוס מבנים נוספים - בניין מקסיקו של הפקולטה לאמנויות ובניין רוזנברג למדעי היהדות.

גבירצמן מעט לתכנן מבני ציבור והתמחה בעיקר בתכנון מבני משרדים (המפורסמים שבהם אלה המגדלים שתכנן במתחם הברוסה ברמת גן) ובתי דירות בכל רחבי הארץ.

ב-1987 הורחב אגף המוזיאון ונוסף לו אגף צפוני בתכנון משרדו של ישר.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>