בניין גילמן, הפקולטה למדעי הרוח
לבד מכיתות וחדרי חוגים משולבים בבניין גם אולם תיאטרון המשמש בעיקר את החוג לאמנות התיאטרון. ב-1976 הוזמנו האדריכלים המקוריים להוסיף קומה שבעיצובה נשמרה החזות כמו גם עקרונות העיצוב.
שנת הקמה | 1966 |
סגנון אדריכלי | ברוטליזם |
שימוש מקורי | כיתות, משרדים |
שימוש כיום | כיתות, משרדים |
מספר קומות | 5 |
שטח בנוי | 13,870 |
קשר לסביבה | למבנה ארבע כניסות רחבות ובולטות משלוש חזיתות ששתיים מהן, המערביות, פונות לרחבות ובאחת משולבת קפטריה המאפשרת ישיבה ברחבה חיצונית. חזית צפון פונה אל לב הקמפוס. |
חומרים וטכנולוגיות בנייה | חזיתות הבניין כוללות מערך של שוברי שמש קבועים - בלוקים בהזזה וכן תריסים. בבניין משולבות גם חצרות פנימיות שנועדו לאוורר ולהאיר את המעברים הפנימיים. |
פרטי בנייה יחודיים | שוברי השמש השונים שבהם נעשה שימוש בחזיתות הינם בעלי ערך פונקציונלי אך גם עיצובי. חלקם מורכבים מבלוקים בהזזה וחלקם תריסים ומדפים קבועים. החצרות הפנימיות מצליחות לבד מאוורור והארה לשלב גינון משמעותי בבניין הגדול. |
מבואה | לבניין כמה מבואות המקושרות למסדרון הרחב שחוצה את הקומות. בחלק המערבי שתי כניסות ולכל אחת מבואה, כשבזו התחתונה משולבת קפטריה המהווה מוקד באזור זה של הקמפוס. המבואה הפונה אל כיכר שרייבר מקושרת אל אולם התיאטרון המצוי בקומת הקרקע. |
חדר מדרגות | המדרגות המרכזיות בבניין משולבות ופתוחות אל המעבר הפנימי המרכזי החוצה את הבניין מצפון לדרום. |
תאור כללי |
הבניין מורכב משני גושים תיבתיים רחבים ואופקיים, הפרוסים מעט בהזזה זה מזה (במקור תוכנן להקימם בשני שלבים, אך הם נבנו בשלב אחד). חזיתות הבניין מתייחסות לאקלים המקומי: חזיתות צפון ודרום מזוגגות ובחלקן העליון שולבו מדפי הצללה הבולטים מקו החזית, בעוד שבחזיתות מזרח ומערב לצורך הגנה מפני חדירת קרני שמש ישירות ולאוורור טבעי שולבו במקביל לחלונות ולכל רוחב וגובה החזיתות בלוקים בהזזה כמו גם מדפים אנכיים ואופקיים. שתי חצרות פנימיות שולבו בכל אחד מגושי הבניין, ולהן נועד תפקיד פונקציונלי אך גם עיצובי. חומרי הגמר העיקריים הינם בלוקים ובטון חשוף, כמו גם אבן ששולבה לצד הכניסות ופסיפס צבעוני בחצרות. הכניסות לבניין ייצוגיות ורחבות. הכניסה הצפונית הפונה אל כיכר שרייבר היא המינורית בעיצובה מבין הכניסות לבניין. לעומתה, בולטת הכניסה המערבית אל הגוש הדרומי שעוצבה בחגיגיות מודגשת משאר הכניסות היות ובעת התכנון וההקמה טרם הוקם לב הקמפוס הנוכחי. הרחבה שבחזית כניסה זו קרויה על שמו של מתכנן הבניין ומתכנן תכנית האב הראשונה לקמפוס - ורנר יוסף ויטקובר ובתחומה קוביה הנושאת את שם הכיכר וכן לוח המציג את תכנית האב לקמפוס. הכניסות לבניין מקשרות אל מעבר רחב הנמתח לכל אורך הבניין, מקשר אל החדרים השונים ומשמש מעין רחוב פנימי שלאורכו מתרחשות פעילויות שונות. לבד מכיתות וחדרי חוגים משולבים בבניין גם אולם תיאטרון המשמש בעיקר את החוג לאמנות התיאטרון. ב-1976 הוזמנו האדריכלים המקוריים להוסיף קומה שבעיצובה נשמרה החזות כמו גם עקרונות העיצוב. |
אדריכלים |
אדריכל ורנר יוסף ויטקובר (1998-1903) מהבולטים באדריכלי ישראל, ולבד מסדרה ארוכה של מבני ציבור ומלונאות מפורסמים שתכנן, העניק דגש לפתרונות האקלימיים, יותר מכל אדריכל אחר בן דורו שפעל בארץ. הוא נולד בברלין והיגר לארץ ב-1933 ומאז תכנן בעיקר בתל אביב. בין השאר תכנן מחוץ לתל אביב את עירית פתח תקווה, מלון אכדיה בהרצליה, חדר האוכל בקיבוץ אפיקים ובתל אביב את מלון שרתון הישן (נהרס) והחדש ובית הכנסת בשכונת קרית קרינצי ברמת גן, מבנים במוזיאון ארץ-ישראל (כמו ביתני הקרמיקה והזכוכית, הפלנתריום) ובקמפוס האוניברסיטה תכנן לבד מתכנית האב הראשונה ובניין גילמן, גם את בנייני הפקולטה למדעי החיים - בריטניה ושרמן. אריק באומן ואדריכל ישראל שטיין השתתפו בתכנון בניין גילמן. |