בניין מתמטיקה ע"ש ולדימיר שרייבר
תכנון אדריכלי המחבר בין מבנה, אדם וסביבה, באמצעות שילוב של חומרי בנייה ייחודיים וחללים המעודדים תנועה, קשרים ומפגשים אנושיים
שנת הקמה | 1981 |
סגנון אדריכלי | ברוטליזם |
שימוש מקורי | כיתות וחדרי חוקרים |
שימוש כיום | כיתות וחדרי חוקרים |
מספר קומות | 6 |
שטח בנוי | 4,966 |
קשר לסביבה | כניסה ראשית פונה לכיכר איינשטיין וכניסות משניות נוספות בקצות הבניין. בעורפו הדרומי והמזרחי פונה למגרש חניה, בחלקו הצפוני פונה לשדרה המרכזית ולכניסה לקמפוס, עם גינון עשיר ומדשאה שמשולב בה הפסל "קשת" (1971) שיצר סוחו (גדליה סוחולובסקי). |
חומרים וטכנולוגיות בנייה | חזיתות הבניין האורכיות מורכבות מאלמנטים מתועשים מבטון לבן שנוצקו באתר, בעוד חזיתות הצד מחופות באבן נסורה. מגדל מעליות בולט בחזית עשוי בטון חשוף. |
פרטי בנייה יחודיים | בבניין נעשה שימוש באלמנטים מתועשים לחזיתות האורכיות באמצעות שתי תבניות שעוצבו בשילוב פתחי חלונות לצורך שבירת קרני שמש ישירות - אחת לכיוון דרום עמוקה יותר ושנייה לכיוון צפון בעיקר ופתוחה יותר. |
מבואה | אולם מבואה מרווח מתנשא לכל גובה הבניין, משולב עם חדר מדרגות פתוח וקושר בין הקומות השונות ואליו פונים מסדרונות היקפיים בכל אחת מהקומות. האולם מואר היטב באמצעות שילוב של תאורה מלאכותית ותאורה טבעית מסוננת החודרת מבעד לפתח בגג. |
חדר מדרגות | שלושה חדרי מדרגות בבניין - האחד פתוח ומשולב באולם המבואה ושני האחרים סגורים ומצויים בקצוות הבניין. |
תאור כללי |
מבנה בצורת האות T, בעל שלוש זרועות המחבק בחלקו המזרחי אגף נוסף ונמוך משאר חלקי הבניין. כדי להימנע מבניין טורי וחד-גוני תוכננו הזרועות עם הזחה קלה היוצרת תתי-גושים. בגרעין שבו גם נקבעה הכניסה הראשית קיים אולם המתנשא לגובה ובו משולבים המעברים האנכיים. בכך מעודד הבניין קשרים ומפגשים אקראיים בין החוקרים הפועלים בו. הבניין מתנשא לגובה מעט מעל למפלס השדרה והכיכר שמצפון לו; בצמוד לכניסה הראשית הפונה לצפון-מערב, קיימת רחבה ומדרגות ייצוגיות המקשרות בין המפלסים השונים. רחבה זו מוצלת ברוב שעות היום ומקושרת לשדרה המרכזית של הקמפוס וכן לכיכר איינשטיין המהווה את אחת הריאות הירוקות הגדולות והמטופחות באוניברסיטה. מצפון-מזרח לבניין מדשאה עם טופוגרפיה בה משולב פסל ולה תפקיד ייצוגי המקבל את פני הבאים לקמפוס משער מתתיה (שער 2). לבניין חזות מובהקת הודות לשימוש בחיפוי החזיתות ב"שוברי שמש" מתועשים וחזרתיים, כשבכל אחת שתי החזיתות האורכיות עיצוב שונה בהתאם לעוצמת קרני השמש. לעומת אלמנטים אלה היוצרים בכל אחת מהחזיתות האורכיות רשת של פתחים, מעוצבות חזיתות הצד כמשטחים אטומים ומחופים באבן נסורה בהירה. מגדל מעליות עשוי בטון חשוף, בולט לצד הכניסה הראשית לבניין ובולט גם בעיצובו הפלסטי מעל לקו הגג. השימוש בבטון מציב את הבניין בסגנון הברוטליזם, אך ניכרת בו השפעה של אדריכלות המטבוליזם הבאה לידי ביטוי בעיצוב החזותי והן הגושני. |
אדריכלים |
האדריכל זלמן ענב (נולד ב-1928) זכה לפרסום לאחר שתכנן שורה ארוכה של פרויקטים באתיופיה ולאחר מכן במדינות אחרות באפריקה. בשנות ה-70' החל לעבוד בשיתוף רעייתו האדריכלית רות ענב והיו מעורבים בתכנון התנחלויות בהתנחלויות. משרדם התמחה בבינוי עבור מערכת הביטחון כמו גם בתיהם הפרטיים של כמה גנרלים שאליהם היה מקורב בהם אריאל שרון ורחבעם זאבי, מבני אקדמיה (מצפה כוכבים ע"ש וויז במצפה רמון, פקולטה למדעי הרוח, מכון לתורה ובית מדרש ובניין בית הספר למוסיקה באוניברסיטת בר אילן, מכללת שנקר ברמת גן), וכן מבנים במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. |